دانستنی ها

هر انچه که باید بدانید.

دانستنی ها

هر انچه که باید بدانید.

اجرت المثل و نحله

اجرت المثل و نحله : مجمع تشخیص مصلحت نظام ، در تاریخ 28/8/1371 قانونی را در قوانین اصلاح قوانین طلاق معرفی کرد که "نحله" و "اجرت المثل زناشویی" نامیده می شود.

در این مقاله همراه شهرداد باشید تا با قانون مربوط به اجرت المثل و نحله بیشتر آشنا شوید.

حقوق زناشویی - اجرت المثل – نفقه

این قانون به منظور حمایت از حقوق زوجه و محدود کردن حق طلاق شوهر طبق ماده 1133 قانون مدنی ، به دو نکته توجه دارد: زوج در صورت مراجعه به دادگاه حق طلاق دارد و می تواند گواهی را آزاد کند. از عدم امکان سازش اگر شوهر خواستار طلاق از همسر خود شود ، موظف است به عنوان مثال ، اجرت‌المثل ایام زناشویی یا نحله را به زن پرداخت کند. حال برای برخی ممکن است این سال پیش بیاید: این موارد به چه معناست؟

پرداخت یکی از حقوق مالی زنان علاوه بر مهریه ، نفقه و تمکین است که متاسفانه اکثر زنان از وجود این حق بی اطلاع هستند و اگر روزی زندگی مشترک آنها به طلاق ختم شود، از این قانون آگاهی خواهند داشت. شاید زنانی که زندگی مشترک خوبی دارند، تا آخر عمر از وجود این حق مطلع نشوند. 

در حقیقت ، پولی که یک مرد به زن در ازای کارهایی که در خانه انجام می دهد می پردازد و این مسئولیت او نیست، اما وی به دلیل احساسات و خواسته های قلبی خودش این کار را می کند، اجرت‌ المثل نامیده می شود. به عنوان مثال، تمیز کردن و تربیت کودکان یکی از این فعالیت هاست. از آنجا که بین زن و شوهر قراردادی برای کار در خانه وجود ندارد و میزان کار نیز تعیین نشده است، در صورت درخواست طلاق از طرف شوهر، زن می تواند قبل از صدور گواهی عدم سازش از دادگاه تقاضای مجازات کند. در این موارد دادگاه طبق نظر کارشناس دادگستری دستور پرداخت را می دهد.

اجرت المثل و نحله

مطابق ماده 175 پیش نویس قانون وضعیت شخصی: "دادگاه تقاضای جبران خسارت میکند. دادگاه مطابق ضوابط فقهی در حال بررسی پرونده زن است."

نحله همان اجرت المثل است که در صورت عدم احراز شرایط زندگی مشترک در زندگی به زن تعلق می گیرد. البته نحله زمانی به او تعلق می گیرد که زن از وظایف همسرش تخلف نکرده باشد. میزان نحله را دادگاه تعیین می کند، مانند حقوق و دستمزد، اما ارجاع موضوع به کارشناس ضروری نیست و دادگاه نیز میزان نحله را بر اساس توانایی مالی زوجین تعیین می کند. 

و تلاشهایی که همسر هنگام زندگی مشترک انجام داده است. البته حقوق پرداخت و ازدواج فقط در ازدواج دائم زنان مشخص شده است و این شرایط در ازدواج های موقت وجود ندارد.

جهیزیه عروس های قدیمی چقدر بود؟

مطابق ماده 175 پیش نویس قانون احوال شخصیه: "شاکی احکام حق التدریس را می خواهد، دادگاه درخواست زن را طبق ضوابط فقهی بررسی می کند". البته این هزینه ذکر شده در این مقاله مبهم است و هیچ فایده و ضرری برای زن ندارد. بنابراین ، حقوق زنان باید به طور مستقل شناخته شود و نه در صورت طلاق یا فوت شوهر.

کلام آخر

با استفاده از اپلیکیشن شهرداد می توانید مشکلات حقوقی خود را به کمک کارشناسان این مجموعه حل و فصل نمایید.


یار بی کلک،وکیل وصول مطالبات

وکیل وصول مطالبات کیست و چه کاری انجام میدهد؟

وکیل وصول مطالبات وکیلی است که به پرونده های مطالبه طلب مانند دعاوی چک، سفته، قبض انبار، رسید های پرداخت، فاکتور های فروش و رسیدهایی که به صورت عادی بیانگر طلب هستند اعلام وکالت و در آن وکالت می نماید. در صورت ارجاع پرونده تمامی مراحل انجام کار توسط وکیل وصول مطالبات انجام می شود.

با توجه به مشکلات فراوان در عرصه اقتصادی در جوامع امروزی ،مشکلات مالی و چک یکی از مهمترین عوامل افزایش زندانیان در زندانها می باشد.لذا در نظر داشته باشید مشاوره با وکیل تخصصی وصول مطالبات که کار تخصصی آن چک و امور مربوط به آن باشد میتواند کمک فراوانی به شما در جهت آسودگی خاطر و نیز اجرای درست پرونده مالی داشته باشد.قوانین مربوط به چک به صورت عامیانه در میان مردم رواج پیدا کرده اما متاسفانه به درستی و کامل انتشار پیدا نکرده و شایعه و اشتباهات زیادی بین مردم ترویج یافته تنها وکیل چک که آگاهی کامل از قوانین چک را دارد می تواند در دفاع از شما به نحوه احسن عمل نماید. استفاده از وکیل وصول مطالبات و وکیل چک و سفته در مشکلات مالی و چک و سفته یکی از مهمترین عوامل کاهش زندانیان در زندانها است. لذا دریافت مشاوره از وکیل متخصص در وصول مطالبات که کار تخصصی آن دعاوی چک و سفته است می تواند کمک فراوانی به شما در رفع مشکل و اجرای درست پرونده مالی داشته باشد.


دعاوی از قبیل، مطالبه وجه چک ،مطالبه مهریه،مطالبه نفقه گذشته، مطالبه خسارات قراردادی، مطالبه دیه و سایر مواردی که مطالبه وجه یا طلبی را شامل می‌شود در صلاحیت وکیل وصول مطالبات می باشد.

وکیل وصول مطالبات

مزایای وصول مطالبات از طریق وکیل چیست؟

  • نیازی به حضور خواهان یا شاکی در جلسه دادرسی نیست.

  • وکیل وصول مطالبات می تواند نسبت به توقیف اموال بدهکار اقدام نماید.

  • می تواند علاوه بر مطالبه اصل طلب، ضرر و زیانی که موکل با آن مواجه شده است را از بدهکار وصول و همچنین می تواند نسبت به خسارت تاخیر تادیه اقدام نماید.

  • وکیل وصول مطالبات می تواند نسبت به جلب بدهکار اقدام نماید.


البته لازم به ذکر است که وکیل وصول مطالبات ابتدا اقدام به مذاکره و حل مسئله از طریق صلح و داوری می نماید و در این راستا با ارائه اظهار نامه قانونی به فرد بدهکار حسن نیت خود را در انجام امور مذاکره به طرفین و دادگاه ثابت می نماید.  در ادامه اگر از طرف فرد بدهکار یا وکیل وصول مطالبات ایشان پاسخ مساعدی دریافت نشد نوبت به اقدامات غذایی می رسد که در این میان وکیل وصول مطالبات با بررسی دقیق تمام زوایای اسناد در دست موکل خود بهترین مسیر را انتخاب کرده و ارائه دادخواست مطالبه طلب و وجه و دادخواست های جانبی در زمینه دریافت حق الوکاله از فرد بدهکار، دریافت خسارات،  دریافت تاخیر تادیه و…  را به نفع موکل خود ارائه می نماید.


مزایای وکیل وصول مطالبات

پاسخ به چند سوال متداول درباره وصول مطالبات

  1. در صورتی که بدهکار وام بانکی اقساط خود را پرداخت ننماید و ضامن نسبت به پرداخت اقساط وام اقدام نماید،تکلیف ضامن چیست و آیا میتواند نسبت به وصول طلب اقدام نماید؟

بله .ضامن، پس از پرداخت مبالغ اقساط امکان مراجعه و طرح دعوی مطالبه وجه را دارد.

  1. تکلیف خسارات دادرسی وهزینه‌های وکیل درپرونده‌های وصول مطالبات چیست؟

در صورتی که متشاکی محکوم شود،کلیه هزینه‌های دادرسی و حق الوکاله وکیل قابل مطالبه است.

  1. وکیل وصول مطالبات تا چه حدی از سوی موکل اختیار دارد؟

حدود اختیارات طبق وکالتنامه مشخص می‌شود.

شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت شهرداد مراجعه کنید.


درخواست مهریه با قانون جدید

شاید این روزها چیزهایی در مورد قانون جدید درخواست مهریه و غیر قابل مطالبه بودن آن در صورتی که بیش از 110 سکه باشد شنیده باشید باید بدانید که خیلی از این حرف ها اشتباه و غلط است بتر است این مسئله را از لحاظ  قانونی و طور کامل و درست فراگیرید تا در آینده دچار مشکل نشوید.دراین مقاله قصد داریم بررسی کنیم که شرایط درخواست مهریه با قانون جدید چگونه است و به بررسی آن بپردازیم.

درخواست مهریه

همانطور که اطلاع دارید به محض وقوع عقد، زن مالک مهر می‌شود و می‌تواند هر نوع تصرفی که بخواهد در آن انجام دهد.و به محض وقوع عقد درخواست مهریه بدهد. بنابراین مهریه در مالکیت زن قرار می‌گیرد. ممکن است مهریه حال باشد یا موجل، عندالمطالبه  یا عندالاستطاعه باشد، گرفتن مهریه منوط به اثبات استطاعت یا همان توانایی مالی زوج است. درهرصورت به لحاظ استقرار مهریه در مالکیت زن، زوجه می‌تواند درخواست مهریه کند.

بررسی تفاوت های مهریه عندالمطالبه و عندالاستطاعه

مهم است که مهریه عندالمطالبه است یا عند الاستطاعه. فرق در این است در مهریه عندالاستطاعه نه امکان جلب زوج وجود دارد و نه امکان ممنوع الخروج کردن او و فقط در صورتی که مالی از زوج به دادگاه یا اداره اجرای ثبت معرفی شود از بابت مهریه توقیف می شود و اگر مالی وجود نداشته باشد، امکان وصول مهریه نیست.


بررسی قانون جدید مهریه 110 سکه

به طور خلاصه در قانون جدید مهریه اجرایی شدن قانون حمایت خانواده جدید، صرفا تا میزان ۱۱۰ سکه یا معادل ریالی آن به نرخ روز، امکان جلب شوهر به سبب نپرداختن مهریه وجود دارد. به عبارت دیگر میزان مهریه توافق شده در سند ازدواج هر چقدر باشد معتبر است و امکان درخواست مهریه از طریق دادگاه و اجرای ثبت وجود دارد فقط صدور جلب تا ۱۱۰ سکه امکان پذیر است.


مثلا مهریه خانمی ۳۵۰ سکه بهار آزادی است زوجه مقدار ۲۰۰ سکه آن را از طریق دادگاه دادخواست مطالبه مهریه می دهد و در نهایت رای محکومیت زوج به پرداخت ۲۰۰ سکه صادر می شود. در مرحله اجرای حکم و بعد از صدور اجراییه زوجه نمی تواند اموالی از زوج به دادگاه ارائه کند و استعلام ها از بانک مرکزی، اداره راهور و اداره ثبت اسناد هم نشان دهنده این است که شوهر اموالی ندارد. در ادامه شوهر دادخواست اعسار از پرداخت دفعی مهریه را تقدیم دادگاه می کند و به استناد شهادت شهود و اعلام اینکه فاقد مال منقول و غیر منقول است مدعی اعسار و تقسیط مهریه می شود. دادگاه پس از استماع اظهارات زوج و زوجه و با توجه به شغل شوهر، ۱۰ سکه پیش پرداخت و هر دو ماه یک سکه تمام بهار آزادی زوج را محکوم به پرداخت می کند. اگر زوج پیش پرداخت ۱۰ سکه و اقساط را تا سقف ۱۱۰ سکه پرداخت نکند، دادگاه به درخواست زوجه، بایستی حکم جلب را صادر کند.

اما اگر تا ۱۱۰ سکه پرداخت شود، مرد با نپرداختن باقی مانده و مازاد ۱۱۰ سکه دیگر جلب نخواهد داشت و زوجه بایستی که بتواند اموالی از شوهر به دادگاه معرفی کند و اگر عاجز از آن باشد یا مالی نباشد، نه می توان شوهر را جلب و نه ممنوع الخروج کرد.

درخواست مهریه از دادگاه

اجرا گذاشتن مهریه از طریق دادگاه بهتر است یا اجرای ثبت؟ 

جواب این است که هر کدام مزایا و معایبی دارند و بهتر است با توجه به این که زوج مالی برای توقیف دارد یا خیر و وضع مالی زوج و زوجه،اما بهتر است قبل از اقدام به درخواست مهریه با وکیل دادگستری مشاوره کنید.

این امکان وجود دارد که بخشی از مهریه از طریق اجرای ثبت و بخشی دیگر از طریق دادگاه مطالبه شود. به طور خلاصه می توان گفت که سرعت فرآیند توقیف مال از طریق دادخواست تامین خواسته در دادگاه سریعتر است ولی عیب آن وجود ۳/۵ درصد هزینه دادرسی ثبت دادخواست مطالبه مهریه است که با توجه به مقدار سکه مطالبه شده مبلغ قابل توجهی خواهد شد.

اگرچه که می توان دادخواست اعسار از پرداخت هزینه دادرسی نیز را همراه با آن تقدیم دادگاه کرد ولی بعضی از شعب دادگاه معمولا اعسار را قبول نمی کنند اما اگر زوجه قصد ممنوع الخروج کردن شوهر را داشته باشد اقدام از طریق اجرای ثبت بسیار سریعتر از اقدام از طریق دادگاه خواهد بود. اگر هم زوج اموال برای توقیف دارد و جز مستثنیات دین نیست، اقدام از طریق اداره اجرای ثبت کم هزینه و بی دردسر خواهد بود.

بدیهی است که اگر مهریه عندالمطالبه باشد و زوج مالی برای توقیف نداشته باشد بهتر است از طریق دادگاه درخواست مهریه تا ۱۱۰ سکه داده شود.

شما می توانید برای پاسخ به سوال های دیگر خودتان به سایت شهرداد مراجعه کنید.

وکیل اراضی کیست؟

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که در زمینه هایی مانند املاک و اراضی به مشکل قانونی خورده باشید. در این زمان ها فردی که بیشترین کمک را می تواند به شما کند یک وکیل اراضی حرفه ای در این زمینه است.

اما شاید هر فردی با وکیل اراضی و قابلیت ها و وظایف آن آشنا نباشد به همین دلیل شهرداد در این مقاله قصد دارد شما را با مفهوم وکیل اراضی آشنا کند.

زمین یا اراضی یکی از منابع مهم برای انسان هاست و به دلیل محدودیت وجود زمین، رشد جمعیت و کمبود منابع و نیاز همیشگی انسان به استقرار در مسکن و ساخت و ساز و کشت و کار اراضی یک دارایی ارزشمند به حساب می آید. 

وکیل اراضی

اراضی به چه معناست؟

از گذشته تا کنون انسان ها برای دستیابی به منابع و زمین و مطلوبیت های مختلف  مثل موقعیت سیاسی، اقتصادی و امنیتی، آّب و هوا و حاصلخیزی و وجود منابع در اراضی با یکدیگر در رقابت و یا حتی جنگ بوده اند.

با پیشرفت تمدن و علم و تکنولوژی برای جلوگیری از جنگ و درگیری های شدید قوانین و مقرراتی در جوامع وضع شد.

البته همچنان به همین دلایلی که ذکر شد ممکن است مشکلات و دعاوی بر سر زمین و اراضی برای افراد پیش بیاید. مشکلاتی ناشی از ساخت و ساز غیر مجاز یا تصرف عدوانی، مشکلاتی با سازمان های محیط زیست و منابع طبیعی و غیره. حل این مشکلات نیاز به دانش حقوقی دقیق و آشنایی با قوانین مربوط به ارضی دارد که یک وکیل اراضی مجرب می تواند برای رفع و حل کردن این مشکلات یاری دهنده باشد.

حدود اختیارات یک وکیل اراضی تا چه حدی است؟

در وکالت نامه ای که با وکیل اراضی تنظیم می شود میزان اختیارات او تعیین می شود.مثلا شما می توانید فقط برای ثبت ملک به وکیل اراضی خود وکالت دهید یا اگر بحث خرید و فروش زمین می باشد می توانید به وکیل اراضی  برای دریافت بهای زمین نیز وکالت دهید.

به همین دلیل متن قرارداد وکالت نامه را باید به دقت تنظیم کنید و میزان اختیاراتی که می خواهید به وکیل اراضی خود دهید به صراحتی مشخص کنید.

نکات بارز برای شناسایی یک وکیل اراضی حرفه ای

  • از ابتدایی ترین ویژگی که یک وکیل اراضی خوب باید داشته باشد، دانش و اطلاعات کافی او در این زمینه می باشد.

  • یکی دیگر  از مهم ترین ویژگی های یک وکیل اراضی خوب تجربه زیاد او در زمینه اراضی و املاک می باشد، هر چقدر که وکیل اراضی پرونده های متعددی در این زمینه وکالت کرده باشد در صد موفقیت پرونده شما بالا می رود.

  • یک وکیل اراضی باید تسلط کافی در زمینه های دیگری مثل زمین های حقوقی، کیفری و ثبتی مرتبط با امور اراضی و املاک را داشته باشد.

  • وکیل اراضی باید به قوانین و مقررات در این حوزه و همچنین رویه های قضایی تسلط کافی داشته باشد.


اختیارات وکیل اراضی

جمع بندی

با توجه به مطالبی که در بالا بیان شد ممکن است که دعاوی و مشکلات بر سر اراضی برای هر کسی پیش بیاید. چنانچه شما با این مشکلات مواجه شدید می توانید با وکلای شهرداد ارتباط برقرار کنید و برای رفع مشکل خود از آنها مشاوره بگیرید.

همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید به اپلیکیشن حقوقی شهرداد مراجعه کنید.


5 باور غلط در مورد دستگیره دیجیتال

دستگیره دیجیتال راه حل پیشرفته و مناسبی جهت کنار گذاشتن قفل‌های مکانیکی و قدیمی و دسته کلیدهای حجیم و سنگین می‌باشد که می‌توان از راه دور ورود و خروج را کنترل و درب را باز و بسته نمود.  دستگیره دیجیتال و یا قفل دیجیتال همان عمل بازکردن و یا قفل کردن درب را برای ما انجام میدهند اما به صورت هوشمند یعنی بجای کلید و دسته مکانیکی ما توسط روش هایی مانند: کد،اثر انگشت، تشخیص چهره و..به دستگیره فرمان می دهیم ، فرمان ما با دقت بالاتر و در امنیت بسیار بیشتر از مدلهای قدیمی و سنتی انجام میشود.در گذشته این کار بیشتر برای باز و بسته نمودن درب‌های اتومبیل استفاده می‌شد ولی امروزه این تکنولوژی جهت افزایش امنیت و راحتی کاربران برای اماکن تجاری و مسکونی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این مقاله قصد دارد تا بعضی از باورهای غلطی را که در مورد دستگیره دیجیتال به اشتباه تصور میکنید برای شما به مختصر توضیح دهد تا تصویر روشن تری نسبت به این محصولات مفید و زیبا داشته باشید.

دستگیره دیجیتال

باور غلط 1

قیمت همه ی دستگیره های دیجیتال بالاست:

 این باور به طور کلی درست نمی باشد زیرا اگرچه با نوسانات اخیر قیمت دلار قیمت اینگونه لوازم الکترونیکی وابسته به دلار به شدت بالا رفته اما باید بدانید قیمت دستگیره دیجیتال تا حد زیادی به امکانات جانبی دستگیره بستگی دارد و شما می توانید با توجه به نیاز خود آن ها را انتخاب کنید 

باور غلط 2

اگر رمز دستگیره های دیجیتال را فراموش کنیم با مشکل مواجه خواهیم شد:

باید بدانید که سازندگان دستگیره های دیجیتال با توجه با قابلیت های دستگیره معمولا چندین راه ورود را برای موارد اضطراری تعبیه کرده اند و اکثر دستگیره های دیجیتالی معمولا شامل قفل مکانیکی نیز هستند پس نگران از یاد بردن رمز نباشید(حتما این مورد را از فروشنده بخواهید

دستگیره دیجیتال

 باور غلط 3

اگر برق برود با توجه به الکتریکی بودن این دستگاه چند ساعتی معطل می شویم: 

باید بدانید که این باور اساسا غلط میباشد چراکه منبع تغذیه دستگیره دیجیتال یا برق مستقیم یا باتری ها هستند; همان طور که پیداست باتری ها دچار این مشکل نخواهند شد دستگیره دیجیتال متصل به برق هم معمولا دارای یک منبع تغذیه اضطراری میباشد در هنگام قطع برق مشکلی به وجود نیاید.

باور غلط 4

در دستگیره دیجیتال با منبع تغذیه باتری اگر باتری تمام شود و ما بیرون از خانه باشیم دچار مشکل میشویم:

خوب است بدانید که این گونه قفل ها از بیرون نیز دارای باتری اضطراری کتابی هستند که در این زمان دچار مشکل نمی شویم

باور غلط 5

سیستم اعلام وضعیت حریق یک آپشن خوب است! 

شاید عجیب ترین باور غلط در مورد همین سیستم هشدار وضعیت حریق باشد باید حتما توجه کنید که دستگیره انتخابی شما این خاصیت را نداشته باشد یا غیرفعال باشد زیرا ممکن است دچار مسائل امنیتی شوید!برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد می توانید از مشاوران مجموعه کارن بخواهید که این مسئله به طور کامل برای شما شرح دهد.

دستگیره دیجیتال

ما  در مجموعه کارن با تیم متخصص، با دانش عمیق و ایمان قلبی که نسبت به خود داریم، سعی می‌کنیم به مشتریان عزیز خدمات ارائه دهیم. بنابراین هدف ما تنها فروش نیست، هدف ما نشان دادن مسیر درست به مشتریان برای رسیدن به آرامش، آسایش، امنیت و … می‌باشد. زیرا می‌دانیم این مسیر زمینه اعتماد متقابل به ما را دوچندان می‌کند.