دانستنی ها

هر انچه که باید بدانید.

دانستنی ها

هر انچه که باید بدانید.

بررسی انواع کمپرسورها و کاربرد آنها

کمپرسور چیست؟

کمپرسور اصلی ترین قسمت یک سیکل سرمایشی است که با فشرده کردن گاز موجود در سیکل های تبرید شرایط تبادل انرژی را فراهم می کند. در شرایط نرمال گرما از محیط گرمتر به محیط سردتر جریان پیدا میکند. به دستگاه هایی که به صورت ویژه به کاهش حجم و فشرده کردن هوا می پردازند، کمپرسور، متراکم کننده یا فشرده کننده هوا می گویند. نحوه عملکرد کمپرسور به این صورت است که با صرف انرژی اولیه از نوع انرژی مکانیکی به ترکیب کردن هوای گازی با حجم اولیه زیاد پرداخته و با سرعت و قدرت مکش بالا به درون خود می کشد. طی یک فرآیندی با سیستم های تعبیه شده پس از متراکم کردن و کاهش و فشرده کردن حجم هوا دمای گاز به شدت بالا می رود. از آنجایی که برای بهره برداری از این گاز با دمای بالا و پرفشار، ابتدا باید دما را تا حد قابل استفاده ای پایین آورد، در مسیر خروجی گاز دستگاه های فشرده کننده هوا، لوله های خنک کننده تعبیه شده است. فشرده کننده هوا از این جهت که فشار سیال را افزایش داده و باعث حرکت سیال داخل لوله ها می شوند کارکردی مشابه پمپ دارند اما با این تفاوت که فشرده کننده هوا با قابلیت فشرده سازی گاز ها می تواند حجم گاز را کاهش دهند. گاز اولیه ای که توسط دستگاه کمپرسور به گازی با فشار بالا تبدیل می شود برای صنایع مختلفی کاربرد های بسیاری دارد که در ادامه مقاله به بررسی طیف گسترده ای از کاربردهای آن میپردازیم.

انواع کمپرسور

کمپرسورها انواع متعددی دارند و می توان آن ها را طبق معیارهای مختلفی دسته بندی کرده و با توجه به نیاز دستگاه متناسب را از بین آن ها انتخاب کرد. انواع کمپرسور عبارت است از:

·         فشرده کننده هوا دینامیک

این نوع از کمپرسورها مناسب برای فشار های پایین بوده که در آن ها انرژِی به صورت دائم به سیال تزریق می شود. کمپرسورهای دینامیک خود به دو دسته کمپرسور گریز از مرکز و جریان محور تقسیم می شود.

·         کمپرسور های جابجایی مثبت

تزریق انرژی به فشرده کننده هوا جابجایی مثبت به شکل متناوب بوده و به صورت دائمی اتفاق نمی افتد. همچنین این نوع از کمپرسورها خود به دو دسته رفت و برگشتی و دورانی تقسیم می شود.

کاربرد کمپرسور

فشرده کننده هوا دارای کاربردهای زیادی است و به طور کلی به دو دسته کاربردهای صنعتی و غیرصنعتی تقسیم می شوند. کاربردهای صنعتی کمپرسور بسیار گسترده تر از کاربردها و مصارف کمپرسورهای خانگی و غیرصنعتی است. از جمله کاربرد های کمپرسور خانگی عبارت است از:

·         باد کردن توپ

·         باد کردن تشک های بادی

·         تنظیم باد تایرهای دوچرخه و ...

·         و...

کاربردهای کمپرسورها در صنعت بسیار گسترده و زیاد است. این دستگاه هوای لازم را برای صنایع مختلف فراهم می کند. صنایعی از جمله صنعت معدن، خودرو، صنایع چوب و مبلمان و صنعت پزشکی و... متقاضی دستگاه فشرده کننده هوا هستند. از جمله کاربردهای این دستگاه عبارت است از:

1.        تهیه کردن هوا مورد نیاز برای غواصی

2.       ایجاد شدن هوای فشرده برای پرکردن سیلندر گاز

3.      استفاده از این دستگاه در صنعت پزشکی برای انواع دریل های جراحی

4.       استفاده به عنوان رنگ پاش برای انتقال قطعات و سیالات

5.      جداسازی مواد اضافی، انواع سند بلاست

6.      تغذیه هوای فشرده موتور توربین در صنعت هواپیمایی

7.      انتقال گاز از تولید به مصرف در خط لوله حمل ونقل گاز طبیعی

8.      فشرده سازی هوای ورودی احتراق در سیستم های توربین

9.       استفاده از موتورهای جت مثل توربوجت ها و توربو فن ها برای تهیه هوای مورد نیاز جهت سوخت موتور

10.     تهیه هوا فشرده برای پر کردن تایرهای پنوماتیک

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد